Andrei Pandele, vânător de fotografii

| |







Andrei Pandele, de profesie arhitect, a surprins realităţile comuniste prin obiectivul aparatului de fotografiat. Imaginile reproduse în albumul său Martorul surpriză, fotografii necenzurate din comunism (Ed. Compania) sunt flash-back-uri dintr-o lume care şi-a pierdut contururile, dar în care se regăsesc toţi cei care au trăit în Epoca de Aur.

Andrei Pandele povesteşte în emisiunea După 20 de ani .... despre vânătorile de fotografii pe care le făcea în epoca dictaturii.

Eram antrenat să fac fotografii şi fără să pun aparatul la ochi.

Toate fotografiile bune au poveşti de multe pagini înăuntru... În toamna lui 82 se moderniza Calea Moşilor, unde era Biserica Olari. Un inginer a făcut un proiect, a pus biserica pe nişte şine de pod rulant şi a translatat-o în exterior... M-am dus să fac fotografii, dar nu se vedea nimic. Ştiţi că mulţimea nu se vede dacă stai în mijlocul ei, îţi trebuie perspectivă. Aşa că am urcat într-un bloc din apropiere şi am făcut fotografii. Când am coborât, a apărut un miliţian care le ordona colegilor săi să se uite dacă nu cumva sunt spioni pe acoperişuri. M-a pufnit râsul. Eu tocmai fusesem spion pe acoperişuri.

O fotografie reală are o bogăţie de detalii care nu poate fi spusă în cuvinte.


Andrei Pandele a lucrat în 87 – 88 pe şantierul de la Casa Poporului. Recent a publicat un nou album la Ed. Compania, Casa Poporului, un sfârşit în marmură, care cuprinde, alături de fotografii, povestea clădirii, amintiri şi opinii ale arhitecţilor.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

.